HARTABUTA :
Jum'ah, 15-8-2025.
Sumber :
https://www.facebook.com/share/p/1Ce5qyAhe9/
"Catatan Kecil Tentang Walisongo di Manuskrip Manuskrip Uzbekistan "
Walisongo itu Al Kubrawi Al Husseini Karena Thariqat nya Al Kubrawiyah Bukan Thariqat Ba'alawi. Makanya Syech Jumadil Kubro Menyandang Gelar Al Kubrawi Bukan Al Yamani. Dan Lahirnya di Samarkand Uzbekistan Bukan di Hadramaut Yaman......
Sumber-sumber kuno membuktikan bahawa dalam sejarah negara kita, hanya seorang mursyid (guru) besar yang mengembara ke Timur (Chin Mochin, iaitu China, Indonesia, Vietnam dan tempat-tempat yang tidak sampai Islam) pada penghujung abad ke-13 dan permulaan abad ke-14 sebagai penyebar agama Islam dan tasawuf. Nama mursy yang satu ini ialah Syaikh Burkhaniddin as-Sogharji as-Samarqandi (Syaikh Jalal Ahmad Burkhaniddin as-Sogharji dalam bahasa Hindi-Cina). Juga Syeikh al-Sogharji, yang dianggap sebagai pendakwah pertama, disebutkan dalam sumber-sumber kuno sebagai mempunyai nasab berganda (kedua-dua ibu dan bapa) kepada Ahli Bayt. Disebutkan pula dalam karya "Samaria" tentang sejarah negara kita, dan dikatakan bahawa dia dari al-Faruqi di sebelah ibunya, dan dari sebelah bapanya kepada Sayyid, iaitu dia dari Ahl al- Bayt Nabi s.a.w. Syeikh Jamadul Kubro Ibrahim Malik as-Samarqandi, yang disebut dalam kitab-kitab ulama Indonesia, adalah anak kepada Sayyid Syeikh Abu Sa'd (Jamadul Kubro Jamaluddin), anak sulung Syeikh Burkhanuddin as-Sogharji as-Samarqandi, yang sangat rapat. kepada kebenaran. Kerana baka ini adalah salah satu piri Amir Temur, iaitu guru, ibu Sheikh Jamadul Kubro as-Sogharji adalah anak perempuan pemerintah negeri di sebelah Indo-Cina, maka dia dianggap sebagai pewaris di negara ini, dan oleh itu anaknya. Malik (bermaksud putera raja, penguasa) bernama Syeikh Ibrahim as-Samarqandi r.a.. Termaktub dalam karya "Qandiya" Imam Nasafi, yang dianggap sebagai salah satu sumber kuno yang terkenal di rantau kita, bahawa Syeikh Burkhanuddin as-Sogharji as- Samarqandi mengembara ke Timur, iaitu Indo-China dan Indonesia, di mana dia menyebarkan agama Islam dan tariqat dan berkahwin dengan puteri raja negara itu. Pada abad ke-14, anak-anak Syeikh as-Sogharji, khususnya, Syeikh Abu Sa'd (Jumadul Kubro Jamaluddin) dan keturunan saudara-saudaranya, dan dari abad ke-15, cucu-cucu Hazrat Syeikh as-Sogharji (Jumadul Kubro Jalal). Burkhaniddin) Mawlana Malik Ibrahim as-Samarkandi (dan abangnya Mawlana Ishaq (Ishoq) juga merupakan datuk mereka yang mengembara di negara-negara tersebut mengikut jejak langkah mereka dan meneruskan dakwah Islam yang dimulakan oleh datuk mereka ke negeri yang lebih luas dan jauh. Perlu ditekankan sekali. sekali lagi bahawa sumber sejarah kuno negara kita mengesahkan bahawa hanya Syeikh as-Sogarji dan anak-anak dan cucu-cucunya dari Samarqand yang terlibat dalam promosi Islam dan tasawuf ke Asia Timur dan Indo-China.Bapa dan anak Syeikh Jamadul Kubro (Jamoliddin Hussaini) dan anaknya Maulana Ibrahim Malik as-Samarqandi, iaitu salah seorang daripada mereka adalah anak kepada Syeikh Abu Sa'd Syeikh as-Sogharji (guru Amir Temur), dan kedua daripada mereka Syeikh Ibrahim as-Samarqandi ialah cucu kepada Syeikh Burkhanuddin as-Sogharji. Mereka mengikuti jalan yang ditemui oleh moyang mereka Sheikh as-Sogharji menuju Asia Timur dan meneruskan dakwah Islam dan karya allama Imam Nasafi juga menyebut perkara ini. Anak-anak Syeikh Jamadul Kubro mula-mula menetap di pulau Jawa di Indonesia. Tidak lama kemudian, anak sulung Maulana Ibrahim Malik as-Samarqandi pergi ke Kerajaan Champa untuk menyebarkan agama Islam. Syeikh Jamadil Kubro dan anaknya Mawlana Ishaq tinggal di Jawa. Oleh kerana Ibrahim Malik as-Samarqandi dianggap sebagai salah seorang putera raja, beliau berkahwin dengan puteri negeri Champa dan pada tahun 1404 beliau tinggal bersama keluarganya di pulau Jawa. Sejak itu, Syeikh Ibrahim Malik as-Samarqandi memulakan dakwah Islam dan agama yang meluas di negara Indonesia. Anak-anak dan cucu-cucu Syeikh Ibrahim Malik dan keturunan saudaranya Maulana Ishaq (Ishoq) telah banyak meneruskan pekerjaan yang dimulakannya, maka penduduk setempat menggelarkan kesemuanya Wali Songo.
Note :
Maaf Tulisan Banyak yang Typo karena dari terjemahan bahasa Uzbek Tukistan ke bahasa Indonesia...
Ùˆ الØÙ…د للّÙ‡ ربّ العالمين
صلّÙ‰ اللّÙ‡ على Ù…ØÙ…ّد
0 comments:
Post a Comment